Projekt międzynarodowy w ramach Programu eTwinning. Jak uczyć się zdalnie, podróżować wirtualnie i ratować świat realnie w czasach pandemii.

Czas trwania:  1.03.2020 r.– 24.05.2020 r.

Okres pandemii nie oznaczał bezczynności uczniów i nauczycieli. Okazuje się, że można ten czas wykorzystać efektywnie i nie wychodząc z domu podróżować po Europie, dbać o naszą planetę i świetnie się bawić. Tak nauczanie zdalne realizowane było przez uczniów 2D klasy o profilu dwujęzycznym pod opieką pana Marcina Hościłowicza. Projekt Eco-Logical and Trendy w ramach Programu eTwinning zrodził się w głowach już na początku lutego i od początku marca był realizowany wspólnie przez uczniów Trzeciego, Cumhuriyet Anadolu Lisesi, Burdur Turcja oraz Madrid, SpainIES Palomeras Vallecas, Madryt Hiszpania.

Uczniowie analizowali wpływ przemysłu odzieżowego na zmiany klimatyczne oraz globalnej produkcji śmieci. Zaplanowane zostały działania takie jak: analiza cen odzieży używanej, analiza danych odnoszących się do wydatków przeciętnego obywatela Europy na produkty odzieżowe, badań dotyczących trendów modowych wśród nastolatków. Projekt był interdyscyplinarny i odnosił się do wielu płaszczyzn edukacyjnych: ekologii, ekonomii, praw człowieka, przedsiębiorczości i kulturoznawstwa.

Uczniowie w trakcie realizacji projektu wspólnie w grupach międzynarodowych przygotowywali pytania ankietowe dotyczące kwestii zakupów, trendów modowych, tradycji związanych z ubraniami, potrzeby kupowania nowych ubrań, kwestii etycznych oraz ekonomicznych ( czy potrzebne są wyprzedaże, jaki jest koszt produkcji jednego T-shirta, ile wody jest zużywanej przy produkcji jednej koszulki, które obszary świata są eksploatowane w związku z produkcją bawełny, w jakich krajach produkowana jest odzież i w jakich warunkach jest produkowana), poruszane były kwestie globalizacji: kto jest wykorzystywany, a kto zarabia najwięcej w przemyśle odzieżowym. Uczniowie pisali listy do firm odzieżowych, z zapytaniami o warunki pracy, kwestie ekologiczne, koszty produkcji.

Uczniowie dyskutowali o wadach i zaletach kupowania używanych ubrań, stworzyli targ odzieży używanej wystawiając na wymianę swoje ubrania za darmo. Stworzyli przewodnik o czym należy pamiętać przy zakupach ubrań, na co zwracać uwagę i na co uważać. Wszyscy byli zgodni, że należy zachować rozsądek i robić przemyślane zakupy, a jeśli to możliwe korzystać z ofert sklepów z odzieżą używaną. Zrobione zostały również koszulki projektu. Uczniowie samodzielnie malowali na swoich używanych koszulkach logo projektu, co dało ubraniom drugie życie!

Uczniowie korzystali z wielu narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej: answergarden, Canva, Padlet, Powtoon, Google Forms, Flipsnack. Zarówno uczniowie jak i nauczyciele koordynatorzy spotykali się na cotygodniowych videokonferencjach na platformie ZOOM i omawiali postęp prac , dyskutowali na tematy związane z projektem. Dzięki temu mogli podnieść swoje umiejętności językowe i komunikacyjne.

Cele projektu zostały zrealizowane. Uczniowie podnieśli swoją świadomość ekologiczną, dowiedzieli się jak ogromny koszt jest ponoszony przy produkcji odzieży i jak ogromny wpływ ma to na zmiany klimatyczne na świecie. Dzięki projektowi zdecydowanie podnieśli swoje umiejętności językowe (językiem projektu był angielski), nie wychodząc z domu mieli okazję „ podróżować” do Hiszpanii i Turcji i Polski poznając ludzi, tradycje. Istotnym czynnikiem motywującym uczestników był czas pandemii i izolacji domowej. Niesamowite było słyszeć słowa wsparcia poszczególnych członków, pocieszania się nawzajem, rozmów, wspólnego śpiewania piosenek online!

Nie wychodząc z domu można się nauczyć ważnych rzeczy….i ratować świat……. Zwiększając świadomość eko – logiczną. Moda EKO? Logiczne!

 

Koordynator projektu: Marcin Hościłowicz

 

Print Download