Erasmus + Akcja KA2 Współdziałanie szkół z różnych krajów

Uczniowie naszej szkoły biorą udział w międzynarodowym projekcie "FROM GAME TO STEM" w ramach programu Erasmus+ KA2. Projekt realizuje pogłębienie wiedzy z przedmiotów ścisłych i podniesienie umiejętności językowych. W trakcie projektu nasi uczniowie i nauczyciele będą brać udział w przedsięwzięciach z takich przedmiotów jak: biologia, chemia, matematyka, fizyka, geografia, informatyka i realizowany będzie przez najbliższe 2 lata we współpracy ze szkołami z Serbii, Hiszpanii, Turcji i Bułgarii. Produktem końcowym projektu będzie gra komputerowa z wykorzystaniem zadań z fizyki, chemii, biologii, matematyki i geografii.

Wizyta młodzieży z Serbii, Hiszpanii, Turcji i Bułgarii w naszej szkole (3 - 9 październik 2022 r.) - Galeria zdjęć wizyty młodzieży w ramach Projektu Erasmus+ From Game to Stem

Dzień 1: Na początku każda grupa przedstawiła informacje o sobie i swoich szkołach, a następnie w grupach międzynarodowych zagraliśmy w Kahoota, którego wygrała grupa nauczycieli. Odwiedził nas również Zespół Pieśni i Tańca "Suwalszyzna", aby opowiedzieć i przedstawić regionalne tańce. Na koniec dnia w celu zintegrowania się i poznania naszego miasta, wyruszyliśmy na grę terenową po Suwałkach. Pokazaliśmy naszym gościom najciekawsze miejsca, a na koniec całego dnia wzięliśmy udział w grze escape room.

Dzień 2: Wycieczka do Wigierskiego Parku Narodowego, gdzie badaliśmy czystość wody oraz obserwowaliśmy bezkręgowce pod mikroskopem. Zajęcia opierały się głównie na analizowaniu życia otaczającej nas przyrody. Mierzyliśmy obwody drzew, sprawdzaliśmy ich wiek, a także rozpoznawaliśmy liście. Całej wyprawie towarzyszyła radosna atmosfera, dzięki której nawiązywaliśmy nowe przyjaźnie.

Dzień 3: Wizyta w Wigierskim Parku narodowym. Tym razem badając fizykochemiczne właściwości wody. Wczorajszego dnia  Wigierski Park Narodowy znowu zaskoczył nas swoimi walorami, które mogliśmy podziwiać płynąć statkiem Leptodora. Następnie wyruszyliśmy do klasztoru Kamedułów, gdzie zwiedzaliśmy mieszkania oraz grobowce mnichów, a także apartament papieski, w którym gościł sam Jan Paweł II.

Dzień 4: W czwartek odwiedziliśmy wiele pięknych miejsc w Suwalskim Parku Krajobrazowym. Zobaczyliśmy i dowiedzieliśmy się wiele między innymi o takich miejscach jak Turtul, Głazowisko Rutka, Stańczyki. Wieczorem odbyła się impreza pożegnalna, podczas której zagraliśmy w "Jaka to melodia?" oraz pośpiewaliśmy trochę znanych w naszych krajach piosenek.

Dzień 5: W piątek odbyło się seminarium o wodzie, a następnie każda międzynarodowa grupa przedstawiła informacje o florze i faunie z każdego kraju. Następnie odbyło się rozdanie certyfikatów, które oficjalnie zakończyło przyjazd naszych gości. Bardzo dziękujemy wszystkim zaangażowanym w projekt i za całą pracę!

Sprawozdanie z wyjazdu do Serbii ():

przyp. autora: "Finalnie po długiej podróży w Serbii, miejscowości Zajecar. Przybyliśmy tu w ramach projektu Erasmus+ From Game to STEM. Wczoraj przybyliśmy bardzo późno, ale dla nas to nie problem.

Zjedliśmy przepyszną kolację po czym nasz przyjaciel Dimitrij oprowadził nas po mieście wraz z innymi grupami z Turcji, Hiszpanii i Bułgarii poznanymi już na lotnisku w Sofii. Dzisiaj dowiedzieliśmy się wiele na temat szkół partnerskich oraz doświadczyliśmy serbskiej sztuki narodowej. Było to naprawdę poruszające wydarzenie. Następnie wzięliśmy udział w kahoocie, w którym dwukrotnie stanęliśmy na podium. Później o godzinie 16 braliśmy udział w warsztatach matematycznych, które rozwijały logiczne myślenie i kreatywność. Wspólnie z naszymi zagranicznymi przyjaciółmi wymieniliśmy się ideami i sposobami myślenia. Na koniec spożyliśmy przepyszny posiłek w Irish Pubie.

Dzisiaj zwiedziliśmy ruiny pałacu i grobowców z epoki starożytnego Rzymu - Felix Romuliana. W czasie wycieczki zacieśniliśmy więzi z innymi osobami z projektu Erasmus + From Game To STEM. Po ciężkim i długim spacerze wzięliśmy udział w kreatywnych zajęciach na temat cyfr rzymskich, które odbywały się w plenerze. Nasi serbscy przyjaciele nie oszczędzili nam matematycznych wrażeń... Po obiedzie wybraliśmy się na zajęcia dotyczące walki ze stereotypami i nietolerancją. Była to bardzo ciekawa dyskusja, z której wyciągnęliśmy wiele wniosków. Wieczorem po dniu ciężkiej pracy spotkaliśmy się z naszymi niedawno poznanymi znajomymi.

Dzisiaj z samego rana pojechaliśmy do Sokobanji - pięknego miasteczka oddalonego o 70 km od hotelu. Po dotarciu do pierwszego punktu wycieczki musieliśmy zmierzyć się z wieloma wyzwaniami. Pierwszym z nich było przebrnięcie rwącej rzeki pełnej kamieni na boso. Po tym emocjonującym i orzeźwiającym przeżyciu zaczęliśmy wspinaczkę. Podczas trzydziesto minutowej wędrówki podziwialiśmy zapierające dech w piersiach widoki. Następnie nadszedł czas na obiad, który zjedliśmy w jaskini. Po pysznym posiłku wybraliśmy się nad wodospad- Ripaljka przy którym podziwialiśmy dziką serbską przyrodę. Kolejnym punktem naszej podróży były gry zespołowe, w których integrowaliśmy się wraz z innymi grupami z programu Erasmus+ From Game To STEM. Następnie powróciliśmy do hotelu aby chwilkę odpocząć, po czym zjeść kolacje. Ostatnim punktem dzisiejszego dnia było podziwianie gwiazd z klifu.

Sporą część dnia poświęciliśmy na poszukiwaniu skarbu po całym mieście. Mimo skwaru i bardzo trudnym zadaniom matematycznym każdej z drużyn udało się dotrzeć do celu. Udowadnia to, jak projekt Erasmus+ pomaga pokonywać wszelakie trudności. Należy wspomnieć, że udzieliliśmy wywiadu lokalnej, serbskiej telewizji. Następnie po przerwie na obiad udaliśmy się do muzeum, w którym ponownie spotkaliśmy się z śladami starożytnych Rzymian. Na koniec, wieczorem wzięliśmy udział w quizie.

Mimo, że to  już koniec wciąż ciężko pracowaliśmy. Doświadczyliśmy fizyki poprzez warsztaty z tworzenia instrumentu muzycznego. Dzięki dobrym wyliczeniom i znajomości teorii udało nam się stworzyć piękny instrument - flet. Należy wspomnieć, że instrument powstał w ekologiczny sposób z odpadków. Natomiast o godzinie 16 nastąpiła ceremonia pożegnalna która była przeplatana z występami uczestników projektu śpiewających tradycyjne utwory. Każdy z nas otrzymał certyfikat udziału w międzynarodowym projekcie Erasmus+ from game to  Stem. Cały projekt był niesamowitym przeżyciem. Poznaliśmy wiele niesamowitych osób, z którymi wymieniliśmy się pomysłami i wiedzą. To koniec tego wyjazdu."

Sprawozdanie z wyjazdu do Bułgarii ()

przyp autora: "Cześć wszystkim! Nadeszła pora na kolejną mobilność  w ramach projektu "From Game to Stem"! Wczoraj wylądowaliśmy w Bułgarii, a już dziś zapoznaliśmy się z nowymi przyjaciółmi. Zobaczyliśmy też znajome twarze. Na początku przedstawialiśmy swoje szkoły, po czym poznaliśmy miasto Troyan, dzięki grze miejskiej. Po obiedzie odwiedziliśmy szkołe Vasila Leskiego. W szkole mogliśmy wykazać się umiejętnościami plastycznymi, tworząc potwora którego potem animowaliśmy. Na koniec warsztatów nauczyliśmy jak play-doo przewodzi prąd. Następnie zwiedziliśmy muzeum sztuki tworzenia ceramiki; jej historię oraz nietypowe kształty i to był koniec ciekawych przygód na dzisiaj, ale mamy nadzieję, że tylko na dzisiaj."

przyp autor:"Kolejny dzień informatycznych przygód juz za nami! Juz od samego rana zajmowaliśmy się kabelkami i elektroniką. Stworzyliśmy kolejnego potworka, tym razem się świecił! Następnie uczniowie każdej szkoły przedstawili stworzone przez nich gry językowe. Po obiedzie podzieliliśmy się na dwie grupy. Jedna z nich zajęła się doswiadczeniami chemicznymi oraz programowaniem. Druga natomiast poznała tajniki urządzenia "micro:bit". Na samym końcu zajęliśmy się malowaniem garnków z gliny, przez co ponownie mieliśmy okazję popisać się umiejętnościami plastycznymi. Te garnki będą nam się śnić po nocach..."

Galeria zdjęć z wyjazdu do Serbii : Projekt "From game to stem"