Miło jest nam poinformować, że Ewa Bartoszewicz uczennica klasy IVC zajęła III miejsce w VI edycjj konkursu "BizneSÓWKI - zaPARKuj swój Biznes". Nagroda za napisanie i przedstawienie swojego biznesplanu to 3tys. zł. Serdecznie gratulujemy!
Miło jest nam poinformować, że uczeń klasy IIA Szymon Gromczyński otrzymał stypendium Prezesa Rady Ministrów. Uroczysta Gala wręczenia stypendium odbyła się 18.11.2022 r. w Urzędzie Marszałkowskim w Białymstoku.
Projekt „Lektorium Sejneńskie” kierowany jest do młodych ludzi z okolic Sejn w wieku licealnym. Uczestnicy poznają najważniejsze miejsca dziedzictwa kulturowego czterech miast polski Wrocławia, Gdańska, Warszawy i Lublina. Poznają muzea z bogactwem ich zasobów, zwiedzają nowoczesne, multimedialne wystawy, zabytki architektury z ich historią, odwiedzają teatry i sale koncertowe. Wszystko po to, żeby poszerzać wiedzę, doświadczać artystycznych doznań, rozwijać swą wrażliwość, by wyrastać na aktywnych odbiorców kultury i sztuki. W dniach 1 - 3 października 2022 r. odbył się pierwszy wyjazd naszego Lektorium Sejneńskiego. Grupa młodzieży z liceów w Sejnach, Suwałkach i Augustowa w towarzystwie tutorów i opiekunów z Sejn i Krasnogrudy wyruszyła w podróż do Trójmiasta.
Miło jest nam poinformować, że uczniowie z naszej szkoły tworzący projekty Civitas; Na zdrowie w GŁOWIE; Podaj rękę i mierz wysoko; Zakręceni-wykształceni przeszli do kolejnego etapu Olimpiady Zwolnieni z Teorii. Serdeczne gratulacje!
Uczniowie naszej szkoły biorą udział w międzynarodowym projekcie "FROM GAME TO STEM" w ramach programu Erasmus+ KA2. Projekt realizuje pogłębienie wiedzy z przedmiotów ścisłych i podniesienie umiejętności językowych. W trakcie projektu nasi uczniowie i nauczyciele biorą udział w przedsięwzięciach z takich przedmiotów jak: biologia, chemia, matematyka, fizyka, geografia, informatyka. Projekt realizowany jest we współpracy ze szkołami z Serbii, Hiszpanii, Turcji i Bułgarii. Koordynator projektu: Marcin Hościłowicz
Wszystkich miłośników grafiki komputerowej zapraszamy do wzięcia udziału w XXI Międzyszkolnym Konkursie Grafiki Komputerowej "PLAMKA '23". Regulamin Konkursu.

 Współpraca z organizacjami w zakresie rozwijania dwujęzyczności:

 Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

 Ambasada USA

 Polsko - Amerykańska Komisja Fullbrighta,

Biblioteka Publiczna w Suwałkach

 PUZ w Suwałkach

 Uniwersytet w Białymstoku

Wyższa Szkoła Zarządzania i Informatyki w Rzeszowie

University of South Carolina (USA)

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji

Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach 

Aberystwyth University

  


First Certificate i CAE:

·      od 2015 co roku średnio 5-6 osób z grupy 15 osobowej, w tym roku 14 osób na 17 osób w grupie (informacja od jednego nauczyciela, pozostali nie prowadzą statystyk – od teraz będziemy gromadzić takie dane)

 

Uczniowie studiujący za granicą:

·       od 2015 r. – ok. 20

 

Ilość absolwentów na studiach filologicznych/amerykanistyce:

·         od 2015 – ok. 60

·         Każdy rocznik klasy dwujęzycznej D od 2015 średnio 10 osób 


 

Działania szkolne/międzyszkolne od 2015:

·       „Europejski Dzień Języków w III LO”, impreza cykliczna 26 września;

·        "Dzień Amerykański w III LO" - wizyta przedstawicieli US Army w szkole (impreza zorganizowana we współpracy z Ambasadą Amerykańską);

·         "Zaduszki Muzyczne", impreza cykliczna, muzyczna w języku angielskim

·    "Warsztaty językowe" we współpracy z UWM, UwB i PWSZ w Suwałkach (wykład prof. Griniewicza, jednego z najbardziej uznawanych obecnie językoznawców, twórcy antropolingwistyki; wykład dra Romana Karczewskiego i dr Ireny Łukaszuk na temat łamania stereotypów w pracy tłumacza) prowadzone przez wykładowców z wydziałów filologicznych.

·        Wyjazdy edukacyjne na warsztaty i wykłady na Uniwersytet Warmińsko-Mazurski;

·        Udział w zajęciach językowych zorganizowanych przez studentów i wykładowców PWSZ w Suwałkach (rok szkolny 2018/2019, 2019/2020)

·       Konkurs Prime Mary" - dla uczniów szkół podstawowych, wcześniej Konkurs Gym Jim

·        Lekcje odwrócone w klasach dwujęzycznych. Przygotowanie treści na podstawie źródeł anglojęzycznych, prezentacja zespołowi klasowemu, filmy, quizy. Ocena koleżeńska na podstawie ustalonych kryteriów: 

2d/g - 11-18.09.2020 Historia Starożytnego Wschodu. Prezentacje, film, inscenizacja. Prezentowanie treści przez uczniów, fragmenty po angielsku. 

3d Historia i Społeczeństwo - 9.11 2020 - 25.01.2021 Prezentacja tematów wybranych przez zespoły uczniowskie: Historia Egzorcyzmów, Okres EDO w Japonii, Historia przesądów, Czarownice w średniowieczu, Auschwitz, Historia leczenia chorób psychicznych, Narkotyki w armii niemieckiej w czasie II wojny, Zakon Iluminatów, Historia Kuby Rozpruwacza, Uzbrojenie II wojny światowej, Dracula Historia życia i legenda, Rzeź na Ormianach.

2gim C i D -” Subcultures”, “Disappearing professions”, “Foxes”;

·       Wyjazd edukacyjny do Wielkiej Brytanii klas I i IIB, kwiecień 2017 rok. (MM)

·      Udział uczniów w zajęciach Lokalnej Akademii Cisco (USA) od 2013 roku - nauka na edukacyjnej platformie anglojęzycznej oraz uzyskiwanie certyfikatów ukończenia kursów.

·      Szkolna gazetka tematyczna  “Keep calm and…” w języku angielskim i niemieckim, wydawana z okazji  Dnia Nauczyciela, Halloween, Świąt Bożego Narodzenia (popularyzacja kultury anglosaskiej)

 

Innowacje związane z dwujęzycznością:

·         „Jesteśmy muzykalni i bilingwalni” - od 2015, impreza cykliczna

·         „American Studies for Inquisitive Minds” – od 2020 - trwa

·         “Chcieć to móc – uczę poprzez dialog, a nie monolog” – od 2020 – trwa

 


Wspomaganie zajęć dwujęzycznych platformą edukacyjną Cisco Networking Academy:

Akademia działa w szkole od 2013 r., w zajęciach mogą brać udział wszyscy uczniowie szkoły. Każdego roku jest od 120 od 360 uczniów realizujących kursy informatyczne w języku angielskim. Uczniowie, którzy uczą  się w oddziałach dwujęzycznych i przystępują do testów, nie zgłaszają problemów związanych ze zrozumieniem treści.

Prowadzone zajęcia na platformie edukacyjnej w języku angielskim to:

    

·     NDG Linux Essentials - jest wprowadzeniem do systemu Linux. Obejmuje ramowy program kształcenia, ćwiczenia laboratoryjne i ocenę postępów w środowisku Linux. Każdy uczeń ma kontakt z maszyną wirtualną  z systemem Linux, która pozwala na naukę i odkrywanie możliwości wiersza poleceń w systemie Linux. Szkolenie kończy się uzyskaniem certyfikatu ukończenia szkolenia. Program kursu przygotowuje do uzyskania certyfikatu LPI Linux Essentials Professional Development Certificate;

·    CPA: Programming Essentials in C++ - jest nauką jednego z najpopularniejszych języków programowania, który jest chwalony za swoją wydajność i łatwość tworzenia gier, systemów czasu rzeczywistego i aplikacji z bibliotekami graficznymi. W czasie kursu uczestnik poznaje podstawy programowania w języku C ++ oraz podstawowe pojęcia i techniki programistyczne;

·    PCAP: Programming Essentials In Python - kurs obejmuje wszystkie podstawy programowania w języku Python, a także ogólne pojęcia i techniki programowania komputerowego. Uczeń będzie mógł również podjąć próbę uzyskania następujących kwalifikacji:  PCEP - Certified Entry-Level Python Programmer oraz PCAP - Python Certified Associate Programmer z OpenEDG Python Institute;

·   CCNA Routing and Switching - jest kursem przeznaczonym dla osób, które rozpoczynają swoją przygodę z sieciami komputerowymi oraz technologią Cisco. Kurs ten kładzie nacisk na teoretyczne koncepcje i praktyczne zastosowanie zdobywanej wiedzy w celu osiągnięcia umiejętności i doświadczenia potrzebnego do projektowania , instalowania, korzystania i zarządzania siecią komputerową;

·      Introduction to Cybersecurity  - bezpieczeństwo cybernetyczne;

·      Entrepreneurship - świadomość biznesowa;

·       IoT (Internet Rzeczy) -  przetwarzanie lub wymienianie danych za pośrednictwem instalacji elektrycznej inteligentnej KNX lub sieci komputerowej.
 ·      IT Essentials: PC Hardware and Software -zajęcia z instruktorem, multimedia, zajęcia w pracowni komputerowej, e-learning oraz symulatory;