Erasmus + Akcja KA2 Współdziałanie szkół z różnych krajów

Strona internetowa projektu: http://fromgametostem.com/

Uczniowie naszej szkoły biorą udział w międzynarodowym projekcie "FROM GAME TO STEM" w ramach programu Erasmus+ KA2. Projekt realizuje pogłębienie wiedzy z przedmiotów ścisłych i podniesienie umiejętności językowych. W trakcie projektu nasi uczniowie i nauczyciele będą brać udział w przedsięwzięciach z takich przedmiotów jak: biologia, chemia, matematyka, fizyka, geografia, informatyka i realizowany będzie przez najbliższe 2 lata we współpracy ze szkołami z Serbii, Hiszpanii, Turcji i Bułgarii.

Wizyta młodzieży z Serbii, Hiszpanii, Turcji i Bułgarii w naszej szkole (3 - 9 październik 2022 r.) - Projekt Erasmus+ From Game to Stem

Dzień 1: Na początku każda grupa przedstawiła informacje o sobie i swoich szkołach, a następnie w grupach międzynarodowych zagraliśmy w Kahoota, którego wygrała grupa nauczycieli. Odwiedził nas również Zespół Pieśni i Tańca "Suwalszyzna", aby opowiedzieć i przedstawić regionalne tańce. Na koniec dnia w celu zintegrowania się i poznania naszego miasta, wyruszyliśmy na grę terenową po Suwałkach. Pokazaliśmy naszym gościom najciekawsze miejsca, a na koniec całego dnia wzięliśmy udział w grze escape room.

Produktem końcowym projektu będzie gra komputerowa z wykorzystaniem zadań z fizyki, chemii, biologii, matematyki i geografii.

Sprawozdanie z wyjazdu:

Wyjazd do Serbii.

"Finalnie po długiej podróży w Serbii, miejscowości Zajecar. Przybyliśmy tu w ramach projektu Erasmus+ From Game to STEM. Wczoraj przybyliśmy bardzo późno, ale dla nas to nie problem.

Zjedliśmy przepyszną kolację po czym nasz przyjaciel Dimitrij oprowadził nas po mieście wraz z innymi grupami z Turcji, Hiszpanii i Bułgarii poznanymi już na lotnisku w Sofii. Dzisiaj dowiedzieliśmy się wiele na temat szkół partnerskich oraz doświadczyliśmy serbskiej sztuki narodowej. Było to naprawdę poruszające wydarzenie. Następnie wzięliśmy udział w kahoocie, w którym dwukrotnie stanęliśmy na podium. Później o godzinie 16 braliśmy udział w warsztatach matematycznych, które rozwijały logiczne myślenie i kreatywność. Wspólnie z naszymi zagranicznymi przyjaciółmi wymieniliśmy się ideami i sposobami myślenia. Na koniec spożyliśmy przepyszny posiłek w Irish Pubie.

Dzisiaj zwiedziliśmy ruiny pałacu i grobowców z epoki starożytnego Rzymu - Felix Romuliana. W czasie wycieczki zacieśniliśmy więzi z innymi osobami z projektu Erasmus + From Game To STEM. Po ciężkim i długim spacerze wzięliśmy udział w kreatywnych zajęciach na temat cyfr rzymskich, które odbywały się w plenerze. Nasi serbscy przyjaciele nie oszczędzili nam matematycznych wrażeń... Po obiedzie wybraliśmy się na zajęcia dotyczące walki ze stereotypami i nietolerancją. Była to bardzo ciekawa dyskusja, z której wyciągnęliśmy wiele wniosków. Wieczorem po dniu ciężkiej pracy spotkaliśmy się z naszymi niedawno poznanymi znajomymi.

Dzisiaj z samego rana pojechaliśmy do Sokobanji - pieknego miasteczka oddalonego o 70 km od hotelu. Po dotarciu do pierwszego punktu wycieczki musieliśmy zmierzyć się z wieloma wyzwaniami. Pierwszym z nich było przebrnięcie rwącej rzeki pełnej kamienii na boso. Po tym emocjonującym i orzeźwiającym przeżyciu zaczęliśmy wspinaczkę. Podczas trzydziesto minutowej wędrówki podziwialiśmy zapierające dech w piersiach widoki. Następnie nadszedł czas na obiad, który zjedliśmy w jaskini. Po pysznym posiłku wybraliśmy się nad wodospad- Ripaljka przy którym podziwialiśmy dziką serbską przyrodę. Kolejnym punktem naszej podróży byly gry zespołowe, w których integrowaliśmy się wraz z innymi grupami z programu Erasmus+ From Game To STEM. Następnie powróciliśmy do hotelu aby chwilkę odpocząć, po czym zjesc kolacje. Ostatnim punktem dzisiejszego dnia było podziwianie gwiazd z klifu.

Sporą część dnia poświęciliśmy na poszukiwaniu skarbu po całym mieście. Mimo skwaru i bardzo trudnym zadaniom matematycznym każdej z drużyn udało się dotrzeć do celu. Udowadnia to, jak projekt Erasmus+ pomaga pokonywać wszelakie trudności. Należy wspomnieć, że udzieliliśmy wywiadu lokalnej, serbskiej telewizji. Następnie po przerwie na obiad udaliśmy się do muzeum, w którym ponownie spotkaliśmy się z śladami starożytnych Rzymian. Na koniec, wieczorem wzięliśmy udział w quizie.

Mimo, że to  już koniec wciąż ciężko pracowaliśmy. Doświadczyliśmy fizyki poprzez warsztaty z tworzenia instrumentu muzycznego. Dzięki dobrym wyliczeniom i znajomości teorii udało nam się stworzyć piękny instrument - flet. Należy wspomnieć, że instrument powstał w ekologiczny sposób z odpadków. Natomiast o godzinie 16 nastąpiła ceremonia pożegnalna która była przeplatana z występami uczestników projektu śpiewających tradycyjne utwory. Każdy z nas otrzymał certyfikat udziału w międzynarodowym projekcie Erasmus+ from game to  Stem. Cały projekt był niesamowitym przeżyciem. Poznaliśmy wiele niesamowitych osób, z którymi wymieniliśmy się pomysłami i wiedzą. To koniec tego wyjazdu."

Galeria zdjęć: Projekt "From game to stem"