Dyrekcja szkoły życzy całej społeczności szkolnej: Uczniom, Nauczycielom, Pracownikom szkoły zdrowych i spokojnych świąt, pełnych ciepła i miłości. Niech te święta wniosą do naszych serc wiosenną radość, świeżość i pogodę ducha.
Miło jest nam poinformować, że Szymon Gromczyński, uczeń klasy 4A zdobył Indeks SGH w trakcie Etapu Centralnego Olimpiady, który odbył się 10 kwietnia 2025 r. w SGH w Warszawie. W XX edycji Olimpiady wzięło udział 10 tys. uczniów szkół średnich z całej Polski. Decyzją Komisji Olimpiady wszyscy uczestnicy Etapu Centralnego (100 uczestników) otrzymało INDEKS uczelni. Opiekun młodzieży: Joanna Domuracka. Serdeczne gratulacje!
Miło jest nam poinformować, że Maciej Dyczewski zajął I miejsce, a Krzysztof Orchowski II miejsce w konkursie wiedzy o Sejmie, zorganizowanym z inicjatywy Posła na Sejm RP Pana Jacka Niedźwiedzkiego oraz Biura Komunikacji Społecznej Kancelarii Sejmu. Opiekun młodzieży: Konrad Wiśniewski
Miło jest nam poinformować, że Piotr Carewicz z klasy 3A zajął I miejsce w VIII Konkursie Gramatyki Angielskiej i Kultury Obszaru Anglojęzycznego 2025. Organizatorem konkursu jest PUZ w Suwałkach. Opiekun młodzieży: Ewelina Domańska. Serdeczne gratulacje!
Miło jest nam poinformować, że Szymon Gromczyński uczeń klasy 4A otrzymał stypendium Prezesa Rady Ministrów. We wtorek 26 listopada 2024 r. w II Liceum Ogólnokształcącym w Białymstoku odbyła się uroczystość wręczenia dyplomów stypendystom Prezesa Rady Ministrów na rok szkolny 2024/2025. Serdecznie gratulujemy!
Informacja o bezpłatnym poradnictwie specjalistycznym na terenie miasta Suwałki w 2025 r.
INFORMATOR: POMOC PSYCHOLOGICZNA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
Informacja dotycząca powołanego przez Prezydenta Miasta Suwałk - Pełnomocnika ds. osób z niepełnosprawnością.
Wszystkich miłośników wykorzystania technik komputerowych do celów wizualizacji artystycznej zapraszamy do wzięcia udziału w XXIII Międzyszkolnym Konkursie Grafiki Komputerowej "PLAMKA '25". Temat konkursu: "Piękno lasu" Organizatorzy: Joanna Domuracka, Jan Czerniecki
Miło jest nam poinformować, że Julia Kruszyłowicz z klasy IV C zdobyła tytuł finalisty w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Języka Angielskiego. Opiekun młodzieży: Dorota Hołownia-Dudek
24 marca 2025 roku rozpoczął się nabór do Ogólnopolskiego Konkursu Programistycznego “Gigathon” skierowanego do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, w którym łączna wartość nagród ufundowanych przez firmę Komputronik to ponad 70 tys. złotych. Konkurs został objęty patronatem honorowym Ministra Edukacji, Ośrodka Rozwoju Edukacji, a także Politechniki Warszawskiej - Wydziału MiNI.
Z radością informujemy, że Szkolny Wolontariat Ekologiczny - Ecolab bierze udział w akcji charytatywnej – zbiórce okularów , które zostaną przekazane potrzebującym dzieciom na całym świecie. Jeśli posiadacie okulary, których już nie używacie (korekcyjne lub przeciwsłoneczne), zachęcamy do ich przekazania!
Miło jest nam poinformować, że drużyna z naszej szkoły w składzie: Julia Szulc, Julia Kowalewska oraz Amelia Szymanowska z klasy 3C1 zajęła II miejsce w konkursie "BizneSÓWKI", którego organizatorem jest Park Naukowo-Technologiczny w Suwałkach oraz Prezydent Miasta Suwałk. Opiekun młodzieży: Joanna Domuracka. Serdeczne gratulacje!

 

Projekt "CLICK AND CLIL"

Wyjazd na Maltę

Jeszcze w lutym powiedziałabym „I have never been in Malta” . Z natury jestem ciekawskim geografem, więc podjęłam wyzwanie i pojechałam na południe. Kurs języka angielskiego (General English Course) rozpoczął się 4 marca, a zakończył 15 marca. Wybrałam szkołę EC English School w miejscowości St.Julian’s na Malcie. Ten niewielki kraj słynie w świecie ze szkół uczących języka angielskiego. Spotkałam bardzo dużo Japończyków, Koreańczyków, obywateli różnych państw z Ameryki Południowej i Rosjan. Zdecydowanie mniej liczni byli Niemcy, Włosi, Polacy, Czesi, Francuzi i Egipcjanie. Z Japonii przeważali studenci, natomiast pozostałe państwa reprezentowali ludzie dorośli lub bardzo dorośli. Pewna Szwajcarka miała pewnie 80 lat i z uporem uczestniczyła w Intensive Lessons, chociaż była zaledwie początkująca. Twierdziła, że lubi posłuchać mądrych ludzi.

Każda klasa liczyła nie więcej niż 12 osób. Codziennie miałam 4 Regular Lessons  i 2 Intensive Lessons. Zajęcia intensywne były zawsze o 13.00. Prowadził je Richard. W poniedziałki, środy i piątki Regular Lessons prowadziła Izabela. Były to zajęcia popołudniowe do 18.00. Korzystaliśmy z podręcznika OUTCOMES i ćwiczeń. Natomiast we wtorki i czwartki zajęcia poranne prowadziła Emma. Były to ogólnie mówiąc skills – fillm, muzyka, obraz. Poza lekcjami obowiązkowymi była możliwość uczestnictwa w 2 Free Lessons we wtorki, środy i czwartki. Oczywiście wzięłam udział we wszystkich proponowanych przez szkołę zajęciach.

Richard zadawał zawsze pracę domową na następny dzień. Zwykle była prośba o pogłębienie tematu i napisanie opinii na ten temat. Na lekcji prace były sprawdzane. Każdy student był zapisany do biblioteki i należało przeczytać chociaż jedną książkę. W szkole było laboratorium komputerowe, centrum egzaminacyjne, wifi, miejsca relaksu (kanapy, fotele, itp.). W dwóch budynkach uczyło się pewnie ponad 150 osób. Szkoła dbała o program dodatkowy. Każdego dnia odbywały się  wycieczki fakultatywne w różne ciekawe miejsca na Malcie. 

Celem mojego wyjazdu była nauka języka angielskiego. Pojechałam na Maltę sama, aby zanurzyć się całkowicie w obcym języku i nie mieć pokus mówienia po polsku. Uważam, że wykorzystałam maksymalnie czas na Macie – lekcje i wycieczki fakultatywne z przewodnikiem wpłynęły przede wszystkim na moją umiejętność rozumienia innych. Miałam okazję codziennych konwersacji z ludźmi o różnym stopniu znajomości języka angielskiego. Było to bardzo dobre, ponieważ do każdego należało się dostosować i z każdym dogadać. Znajomość języka angielskiego wykorzystam przede wszystkim podczas obserwacji zajęć edukacyjnych w szkole – języka angielskiego oraz zajęć dwujęzycznych. Zaobserwowałam nowe metody pracy. Podzielę się moimi spostrzeżeniami z nauczycielami pracującymi w naszej szkole. Poza tym język angielski jest mi potrzebny do wyszukiwania ciekawych rozwiązań edukacyjnych w innych krajach. 

Malta jest niewielkim krajem. Mieszkałam u rodziny (host family) i było to ciekawe doświadczenie kulturowe. Przede wszystkim śniadania – codziennie biały chleb tostowy, masło i ser żółty. Herbatę piją po angielsku, czyli z mlekiem. Na obiad lubią makarony (pasta) w różnych wariantach. Czuć, że Włochy są blisko. Codziennie chodzą do pracy na 8 godzin jak w Polsce, i jak w Polsce zwykłych ludzi nie stać na luksusy. Domy są budowane z wapienia. Są one cudownie chłodne latem, natomiast zimą są wilgotne i zimne. Maltańczycy nie mają centralnego ogrzewania w domach. Zimą dogrzewają się piecykami elektrycznymi lub gazowymi. W sklepach wszystko jest droższe niż  w Polsce. Tańsza była tylko kawa w kafejce u Włochów po 1-1,50 euro w zależności od kawy. Na Malcie wszyscy mówią świetnie po angielsku, ponieważ jest to język urzędowy, wykładany w szkole, obecny na egzaminach. Maltańczycy mają również własny język maltański, który zaliczamy do grupy języków semickich. Moja gospodyni, rodowita Maltanka, mówiła zawsze po angielsku – do mnie, do syna, do znajomych. Z uśmiechem twierdziła, że tylko kłóci się po maltańsku. 

Nie potrzebuję szczególnej motywacji do nauki języka obcego. Od kilku lat powolutku zgłębiam tajniki gramatyki i kultury angielskiej i mam z tego niesamowitą frajdę. Coraz to nowe drzwi mi się otwierają, a to nowe słówko, a to pisarz, o którym niewiele wiedziałam. Pobyt na Malcie pokazał mi, że jest na świecie mnóstwo ludzi, którzy niezależnie od swojej metryki chcą uczyć się czegoś nowego. Spotkania z innymi kulturami, nowe znajomości i przede wszystkim słuchanie i mówienie po angielsku.

Alicja Węsierska-Kwiecień - nauczyciel informatyki