DZIEŃ 16 września (wtorek) w naszej tradycji szkolnej jest dniem patrona III Liceum - ALFREDA LITYŃKSIEGO. Jest to dzień GALOWY całej szkoły,Tego dnia odbędzie się Ślubowanie klas pierwszych oraz wręczenie znaczka szkoły dla klas drugich i trzecich.
Dyrektor Zespołu Szkół nr 1 w Suwałkach wraz z Radą Pedagogiczną III Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Alfreda Lityńskiego ma zaszczyt poinformować o rozpoczętej w tym roku szkolnym innowacji pedagogicznej.
Dołączyliśmy do prestiżowego grona szkół Cambridge English, zostaliśmy autoryzowaną szkołą CAMBRIDGE PREPARATION CENTRE! Jesteśmy jedynym takim centrum w naszym regionie.
Wsparcie rówieśnicze (Peer Support) w naszej szkole. Czym jest Peer Support? Peer Support to program oparty na idei, że młodzi ludzie najlepiej rozumieją swoich rówieśników, bo mierzą się z podobnymi wyzwaniami i emocjami. W naszej szkole działa system wsparcia, w którym wybrani i przeszkoleni uczniowie – Schoolworkerzy – oferują kolegom i koleżankom rozmowę, wysłuchanie i pomoc w poszukiwaniu rozwiązań codziennych trudności. Nie jest to terapia ani profesjonalna pomoc psychologiczna. Schoolworkerzy nie zastępują specjalistów – ich rolą jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni do rozmowy, okazanie empatii i towarzyszenie w pierwszym kroku do dalszego wsparcia.
Wszystkich miłośników wykorzystania technik komputerowych do celów wizualizacji artystycznej zapraszamy do wzięcia udziału w XXIV Międzyszkolnym Konkursie Grafiki Komputerowej "PLAMKA '26". Temat konkursu: Plakat - rok 2026 rokiem Andrzeja Wajdy
Informacja o bezpłatnym poradnictwie specjalistycznym na terenie miasta Suwałki w 2025 r.
INFORMATOR: POMOC PSYCHOLOGICZNA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

      
     

      Projekt Let's make a new Legend! - warsztaty teatralne, fotograficzne, filmowe i ceramiczne w Vecpiebalgas na Łotwie. Koordynaor: Joanna Domuracka. 2013 r.
      Projekt "Young Eyes" - warsztaty projektowe w Robertsfors w Szwecji. Koordynator: Beata Gruza. 2016 r.
      Projekt "Mind The Gap" - wyjazd naukowy w klasie dwujęzycznej. Badanie zjawisk kulturowych, poznawanie kultury Wlk.Brytanii. Uczniowie poszukiwali odpowiedzi
      na pytanie: Jak wyobrażenia i wiedza książkowa 
na temat zjawisk kulturowych w Wlk.Brytanii pokrywa się z doświadczeniem praktycznym. Koordynator: Beata Szczecina, Marcin Hościłowicz. 2018 r.

Projekt „London Calling” (2. edycja wyjazdu naukowego)  -2019 r.

Projekt „Poland and USA - living up to democracy” (prowadzenie zajęć dla uczniów klas dwujęzycznych przez PhD Jeffrey Eargle oraz studentów University of South Carolina. Celem zajęć jest poszukiwanie odpowiedzi na pytania dotyczące

zasad demokracji, struktury państwa, historii. Zajęcia odbywają się raz w miesiącu.) - 2020-2021

Projekt „American Studies for Inquisitive Minds” (Stany Zjednoczone dla dociekliwych) Podstawowym celem innowacji jest kształcenie wiedzy, umiejętności i postaw z zakresu kultury i realioznawstwa przy wsparciu doświadczonego eksperta, native speaker’a, Roberta Kirby, Stany Zjednoczone (Kolorado). Szczegółowe tematy warsztatów dotyczą zjawisk społecznych, kulturowych, historycznych, turystycznych oraz informacji geograficznych Stanów Zjednoczonych. Uczniowie uczą się języka w sposób łączący cechy szkoły  realnej oraz nowoczesnych technologii.) - innowacja, 2020 r.

Projekt 2021 COVID-19 Film Festival”  Drugi Światowy Festiwal Filmów Uczniowskich COVID-19 jest próbą ożywienia lokalnych społeczności szkolnych poprzez zapewnienie pozytywnej wspólnej działalności i celu w naszym nękanym pandemią świecie. Uczniowie tworzą krótkometrażowe filmy. Festiwal filmowy składa się z dwudziestu jeden kategorii, w tym beletrystyki i literatury faktu. - 2021 r.

 

Projekty eTwinning:

Projekt „Show me your city” ( 10 krajów europejskich; celem było wskazanie podobieństw i różnic otoczenia, w którym mieszkamy, znalezienie odpowiedzi na pytanie: Jak Europa jest zróżnicowana kulturowo) -  2016 r.

Projekt „This is our favourite music” 2016. (Francja, Włochy, Hiszpania, Polska; Poszukiwanie odpowiedzi jak muzyka łączy Europejczyków) - 2016 r.

Projekt "Eco-logical and trendy" 2020 ( Hiszpania, Turcja; Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Jak podnieść świadomość konsumencką w kupowaniu ubrań) - 2020 r.

Projekt „HOW I SURVIVED THE PANDEMIC 2020”. Uczniowie i nauczyciele biorący udział w projekcie są z następujących  krajów: Rumunia, Turcja, Włochy, Polska. Uczniowie wymieniają się swoimi doświadczeniami w czasie pandemii, udzielają sobie wzajemnie wsparcia, uczą się przyjmować inną samą perspektywę i nade wszystko rozwijają kompetencje osobiste i społeczne. Używają narzędzi i programów cyfrowych, tym samym rozwijając kompetencje cyfrowe.  -2020 r.

 

Wymiana młodzieży

Projekt "Polska i rosyjska młodzież na rynku pracy" (polscy i rosyjscy uczniowie opracowywali strategie rozwoju dla zawodów przyszłości, 2 sesje: tydzień w Polsce, tydzień w Kaliningradzie) – Erasmus, 2015 r.

Projekt "Poland and France together" – (badanie podobieństw i różnic życia nastolatków w Polsce i Francji; poszukiwanie wspólnych korzeni w kulturze europejskiej - historii, języku, obyczajach; 2 sesje: tydzień w Polsce, tydzień we Francji) – pomysł autorski nauczyciela, 2017 r.

Projekt "From game to stem" (partnerzy: Serbia, Hiszpania, Turcja Bułgaria - tworzenie platformy edukacyjnej i gry edukacyjnej na podstawie interaktywnych zadań z przedmiotów ścisłych; III LO bierze udział jako specjalista z biologii i chemii.) - Eramus Key Action 2, 2020-2022 r.