Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 r. Głównym celem DBI jest inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocja pozytywnego wykorzystywania internetu.
Wszystkich miłośników wykorzystania technik komputerowych do celów wizualizacji artystycznej zapraszamy do wzięcia udziału w XVIII Międzyszkolnym Konkursie Grafiki Komputerowej "PLAMKA '20".
Szkolne obchody 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Suwałki wpisują się w projekt obchodów 100 lat Niepodległej realizowany w III LO w Suwałkach w roku szkolnym 2018/2019 i stanowią ważny element kształtowania patriotycznych postaw młodzieży. Autorka projektu: Elżbieta Zienda-Żywiczyńska
W dniach 25 - 29 listopada 2019 r. w naszej szkole odbyły się eliminacje w Międzynarodowym Konkursie Pix Programming Challenge 2019. Do Półfinałów konkursu, które odbędą się 5 grudnia 2019 r., zakwalifikowało się 19 uczniów klas: 1PodA i 2A. Uczestnicy w trakcie Półfinałów muszą rozwiązać Zadania. W tym etapie organizator przyjmuje 2 kryteria oceny - ilość poprawnie rozwiązanych zadań oraz łączny czas w jakim zadania zostaną rozwiązane. Pix Programming Challenge to międzynarodowy konkurs programistyczny dla dzieci i młodzieży. Jest on w pełni przeprowadzany za pośrednictwem aplikacji PixBlocks. Konkurs jest organizowany w 5 krajach europejskich, Indiach oraz Nigerii. Uczestnicy konkursu muszą rozwiązać zadania z zakresu programowania. Zadania dostosowane są do różnych grup wiekowych. Dla najmłodszych są to zadania z zakresu programowania blokowego, a dla starszych uczestników konkursu – zadania z zakresu programowania tekstowego w języku Python. Opiekun młodzieży: Joanna Domuracka
Strona www.suwalkinaszapasja.cba.pl została stworzona dla pasjonatów historii Suwałk. Funkcjonuje jako dodatek do strony Zespołu Szkół nr 1 w Suwałkach. W założeniu jest platformą dla uczniów, którzy interesują się przeszłością regionu.
Wszystkich uczniów naszej szkoły zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie fotograficznym "Suwalszczyzna okiem obiektywu" w kategoriach: krajobraz oraz fauna i flora "Szlak czerwony im. Alfreda Lityńskiego w Wigierskim Parku Narodowym".
W dniu 5.02.2020r. odbyły się Szkolne Mistrzostwa Debat Oksfordzkich (ogólnopolski projekt DeBBaty).
Miło jest nam poinformować, że nowym przewodniczącym Młodzieżowej Rady Miasta Suwałki został Jakub Amelian, uczeń naszej szkoły. SERDECZNIE GRATULUJEMY!
Nasza nowa przestrzeń do kreowania pomysłów, rozwijania zainteresowań uczniów. Opiekun pracowni: Małgorzata Tomczak
Realizujemy projekt szkolny z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę pt. „Miejsca pamięci o bohaterach Niepodległej w przestrzeni mojego miasta”. Uczniowie gromadzą i opracowują informacje na temat miejsc pamięci w Suwałkach, wyszczególnionych w „Kartach obiektów pamięci w Suwałkach”. Opiekun młodzieży: Katarzyna Witkowska

 

Sprawozdanie z udziału w projekcie Erasmus+ (Mobilność kadry nauczycielskiej) na Cyprze (Nikozja) w dniach 4.03.2019 – 9.03.2019.

W dniach 4.03.2019 – 9.03.2019 uczestniczyłam w kursie „Internet Security: Think before you click”. Kurs był zorganizowany przez Emphasys Centre: Private Institute, VET in ICT and Research Centre i odbywał się w siedzibie tej organizacji w Nikozji, stolicy Cypru. Kurs obejmował 36 godzin wykładów (6 dni) w języku angielskim i zajęcia fakultatywne, tzw. cultural events. Było nas tylko 9 uczestników, z czego tylko ja jedna z Polski, dwie osoby z Chorwacji i 6 osób z Niemiec. Osoby z Niemiec były w większości pochodzenia spoza tego kraju. Tylko  jedna była rodowitą Niemką z Berlina, a reszta z Pakistanu, z Indii, z Azerbejdżanu i jeden rodem z USA. Wszyscy uczestnicy poza mną byli poniżej 30 roku życia. Najstarszy był prowadzący kurs, 42 lata. Nawet osoby z biura były poniżej lub około 30 – tki. 

 

Galeria zdjęć: "Internet Security: Think before you click”

Celem kursu było zdobycie wiadomości, wzmocnienie umiejętności w następujących dziedzinach:

• Podstawowe pojęcia bezpieczeństwa w Internecie.

• Inżynieria społeczna

• Bezpieczne przeglądanie

• Bezpieczeństwo mediów społecznościowych

• Bezpieczeństwo cybernetyczne

• Cyberprzemoc

 

Część tematów była mi znana, jako nauczycielce informatyki, ale znacznie zgłębiłam niektóre tamaty i dowiedziałam się nowych rzeczy. 

Prowadzący Nicos zaczął od tekstu, że jeśli chcesz być bezpieczny w Internecie to „don’t use the Internet”. Wniosek - nie ma gwarancji bezpiecznego korzystania z sieci. Programy antywirusowe, firewalle są pomocne, ale nic nie zastąpi zdrowego rozsądku. Trzeba bardzo uważać, gdy się klika w hiperłącza, bo można stracić i pieniądze i dane i poczucie bezpieczeństwa. Nie ma hasła, którego nie można złamać, jest to tylko kwestia czasu. Pokazano nam od czego zależy czas potrzebny na złamanie hasła i w związku z tym, jak stworzyć hasło, którego złamanie zajmie wieki. Czas złamania hasła zależy od liczby możliwych kombinacji znaków w nim użytych. 

Liczba możliwych kombinacji znaków:

(Typ hasła) ^ (Długość hasła)

Typ hasła to liczba możliwych znaków, np. użycie tylko małych liter to typ 26, bo tyle jest małych liter w alfabecie (nie liczymy polskich znaków diakrytycznych). Użycie dodatkowo dużych liter to kolejne 26, użycie znaków specjalnych to kolejne 26 i użycie cyfr to kolejne 10. Użycie małych, dużych liter, cyfr i znaków specjalnych  daje typ hasła 26+26+26+10 = 88,  to podniesione do potęgi np. 8, przy długości hasła składającej się z 8 znaków daje mnóstwo możliwości. Zwiększenie długości takiego hasła o 1 znak zwiększa potęgowanie z 8 na 9, a to daje dużo większą liczbę możliwych kombinacji i wydłuża czas złamania hasła o kilkaset lat. Im dłuższe hasło tym lepiej, koniecznie trzeba używać różnych kombinacji znaków i zmieniać hasło co pół roku. 

Wzmocniłam moje umiejętności tworzenia haseł, bycia uważną przy korzystaniu z mediów społecznościowych, przy korzystaniu z poczty mailowej, zabezpieczaniu swoich danych. Dodatkowo poprawiłam swoje umiejętności komunikacji w języku angielskim.

Miałam okazję wykazać się przedsiębiorczością, bo zarówno podróż, jak i hotel oraz wszelkie działania logistyczne należały do mnie.

Zdobyte wiadomości i umiejętności niewątpliwie przyczyniły się do wzrostu moich kompetencji zawodowych, co wykorzystam na lekcjach informatyki, aby lepiej nauczać tego przedmiotu. Taka wiedza przyda się każdemu, z przyjemnością podzielę się nią z wszystkimi znajomymi.

Podczas pobytu w Nikozji miałam okazję zwiedzać miasto, wzięłam udział w wycieczce rowerowej, wycieczce do winiarni, dodatkowo odwiedziłam turecką część miasta. Spróbowałam też wyśmienitej kuchni cypryjskiej i zawarłam nowe znajomości. Moje umiejętności komunikacji w języku angielskim także znacząco wzrosły. 

 

Renata Burzyńska  - nauczyciel fizyki i informatyki