Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 r. Głównym celem DBI jest inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocja pozytywnego wykorzystywania internetu.
Wszystkich miłośników wykorzystania technik komputerowych do celów wizualizacji artystycznej zapraszamy do wzięcia udziału w XVIII Międzyszkolnym Konkursie Grafiki Komputerowej "PLAMKA '20".
Szkolne obchody 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Suwałki wpisują się w projekt obchodów 100 lat Niepodległej realizowany w III LO w Suwałkach w roku szkolnym 2018/2019 i stanowią ważny element kształtowania patriotycznych postaw młodzieży. Autorka projektu: Elżbieta Zienda-Żywiczyńska
W dniach 25 - 29 listopada 2019 r. w naszej szkole odbyły się eliminacje w Międzynarodowym Konkursie Pix Programming Challenge 2019. Do Półfinałów konkursu, które odbędą się 5 grudnia 2019 r., zakwalifikowało się 19 uczniów klas: 1PodA i 2A. Uczestnicy w trakcie Półfinałów muszą rozwiązać Zadania. W tym etapie organizator przyjmuje 2 kryteria oceny - ilość poprawnie rozwiązanych zadań oraz łączny czas w jakim zadania zostaną rozwiązane. Pix Programming Challenge to międzynarodowy konkurs programistyczny dla dzieci i młodzieży. Jest on w pełni przeprowadzany za pośrednictwem aplikacji PixBlocks. Konkurs jest organizowany w 5 krajach europejskich, Indiach oraz Nigerii. Uczestnicy konkursu muszą rozwiązać zadania z zakresu programowania. Zadania dostosowane są do różnych grup wiekowych. Dla najmłodszych są to zadania z zakresu programowania blokowego, a dla starszych uczestników konkursu – zadania z zakresu programowania tekstowego w języku Python. Opiekun młodzieży: Joanna Domuracka
Strona www.suwalkinaszapasja.cba.pl została stworzona dla pasjonatów historii Suwałk. Funkcjonuje jako dodatek do strony Zespołu Szkół nr 1 w Suwałkach. W założeniu jest platformą dla uczniów, którzy interesują się przeszłością regionu.
Wszystkich uczniów naszej szkoły zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie fotograficznym "Suwalszczyzna okiem obiektywu" w kategoriach: krajobraz oraz fauna i flora "Szlak czerwony im. Alfreda Lityńskiego w Wigierskim Parku Narodowym".
W dniu 5.02.2020r. odbyły się Szkolne Mistrzostwa Debat Oksfordzkich (ogólnopolski projekt DeBBaty).
Miło jest nam poinformować, że nowym przewodniczącym Młodzieżowej Rady Miasta Suwałki został Jakub Amelian, uczeń naszej szkoły. SERDECZNIE GRATULUJEMY!
Nasza nowa przestrzeń do kreowania pomysłów, rozwijania zainteresowań uczniów. Opiekun pracowni: Małgorzata Tomczak
Realizujemy projekt szkolny z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę pt. „Miejsca pamięci o bohaterach Niepodległej w przestrzeni mojego miasta”. Uczniowie gromadzą i opracowują informacje na temat miejsc pamięci w Suwałkach, wyszczególnionych w „Kartach obiektów pamięci w Suwałkach”. Opiekun młodzieży: Katarzyna Witkowska

Zespół Szkół nr 1 w Suwałkach (1991- 2011)

Warunki lokalowe nie były jedynym problemem młodej placówki i młodego zespołu nauczycielskiego. W pierwszym roku funkcjonowania szkoły (1991/1992) przyjęto do liceum 127 uczniów, a naukę w studium rozpoczęło 24 słuchaczy. Utworzono wówczas 5 klas:

  • 1A – 28 uczniów, wychowawczyni: Weronika Merecka;
  • 1B – 23 uczniów, wychowawca: Stanisław Grodzki;
  • 1C – 26 uczniów, wychowawczyni: Elżbieta Łuczaj;
  • 1D – 25 uczniów, wychowawczyni: Ewa Piech;
  • 1E – 25 uczniów, wychowawczyni: Barbara Okrój;

Opiekunem I rocznika słuchaczy była Joanna Skotak (Domuracka). Tylko klasa „A” miała określony profil - informatyczny. Pozostałe klasy były „ogólne”, a decyzja o sprofilowaniu innych klas miała zostać podjęta w drugim roku nauki.

Wyniki edukacyjne po pierwszym roku nauki nie były optymistyczne – 36 uczniów miało co najmniej 1 ocenę niedostateczną, dwóch uczniów kwalifikowało się do powtarzania klasy pierwszej. Weronika Merecka, polonistka, komentowała: „Na początku września 1991 otrzymaliśmy młodzież ogólnie słabą. Byli to przeważnie uczniowie, którzy po egzaminach wstępnych nie dostali się do I i II LO w Suwałkach. Jednak w czasie roku szkolnego praca przebiegała bez większych zakłóceń. (…) Trudno wymagać poziomu, ale nauczyciele starają się jak mogą”. Problemy z częścią uczniów z tzw. pierwszego naboru ciągnęły się przez cztery lata. Nie wszyscy dotrwali do matury w naszej szkole (w klasie czwartej w roku szkolnym 1994/1995 było 96 uczniów, a rozpoczynało naukę 127). Oczywiście wśród uczniów z tego dość trudnego rocznika wielu zasługiwało w pełni na miano wzorowego ucznia. To z nimi pracowaliśmy na dobry wizerunek szkoły i tworzyliśmy naszą tradycję: wydaliśmy pierwszy numer gazety szkolnej Comme il faut, zorganizowaliśmy pierwsze otrzęsiny, zapoczątkowaliśmy tradycję Wigilii klasowych, czy bawiliśmy się z okazji Święta Wiosny.

Dopiero w roku szkolnym 1992/93 nabór do klas pierwszych odbył się na podstawie egzaminów wstępnych do III LO. Przyjęliśmy wówczas uczniów tylko do trzech klas:

  • 1A,1B – informatyczne,
  • 1C – biologiczno-chemiczna.

Na egzaminach wstępnych uważnie sprawdzaliśmy wiedzę i możliwości intelektualne uczniów, z którymi mieliśmy pracować. Postawiliśmy na solidną pracę z uczniem i czytelny profil edukacyjny szkoły. Pomogło nam w tym współistnienie w zespole, obok Liceum, Policealnego Studium Zawodowego , kształcącego młodzież policealną w zawodzie technik informatyk. Atutem szkoły, zwłaszcza w tamtym okresie, było posiadanie pracowni komputerowych i prowadzenie naboru pod kątem nauk ścisłych. Mierzyliśmy wysoko - podjęliśmy współpracę z kadrą naukową Uniwersytetu Warszawskiego, profesorami Wojciechem Guzickim (matematyk), Jackiem Zabłockim (psycholog, pedagog), Andrzejem Wierzbowskim (fizyk), Teresą Kostkiewiczową (historyk literatury). W październiku 1992 r. nawiązaliśmy współpracę ze szkołami zrzeszonymi w Towarzystwie Szkół Twórczych (TST). Status obserwatora TST uprawniał nas do „podglądania” i czerpania wzorców ze szkół, które pracują z uczniami zdolnymi dbając o ich wszechstronny rozwój.

Swoje kompetencje w pracy z uczniem zdolnym mogliśmy zweryfikować organizując zajęcia Bogumiłowi Kamińskiemu, uczniowi kl. 1A z naboru 1992/93, który wykazywał duże zdolności w dziedzinie przedmiotów ścisłych. Od drugiego semestru roku szkolnego 1992/93 Rada Pedagogiczna podjęła uchwałę w sprawie opracowania programu indywidualnego nauczania dla Bogumiła w zakresie przedmiotów ścisłych. Te działania przyniosły wymierne efekty, w roku szkolnym 1995/96 Bogumił został laureatem etapu centralnego Olimpiady Matematycznej (opiekunowie: Waldemar Jabłoński, Elżbieta Łuczaj), finalistą zawodów centralnych Olimpiady Geograficznej i Nautologicznej (op. Alicja Węsierska), zakwalifikował się do zawodów okręgowych Olimpiady Informatycznej oraz zwyciężył w konkursie matematycznym „Kangur” w kategorii uczniów klas maturalnych.

Dyrektor Waldemar Jabłoński uzyskał w Kuratorium Oświaty w Suwałkach zgodę na przeprowadzenie w roku szkolnym 1993/94 wcześniejszych egzaminów wstępnych do klas informatycznych. Odbyły się one 03.06.1993r. Zgłosiło się 149 uczniów, spośród których wyłoniliśmy 49. Była to młodzież bardzo zdolna i ambitna, która stanowiła aż 51% naszego naboru na rok szkolny 1993/1994.

Ten okres można podsumować wypowiedzią wizytatora kuratorium z 13.12.1993: „Szkoła składa się z liceum ogólnokształcącego (270 uczniów w 12 oddziałach) oraz studium informatycznego (40 słuchaczy w 2 oddziałach). (…) Nabór do obecnych klas trzecich odbywał się w warunkach niecodziennych, był przypadkowy, stąd niższy poziom tych klas. Poziom obecnych drugich klas jest lepszy, a klas pierwszych – rokujący nadzieję”. Uznał „etap organizacyjny szkoły za zamknięty” i zalecał „zajęcie się dalszym doskonaleniem pracy szkoły”.

Historia szkoły

"Szkoła z klasą"

Tytuł „szkoła z klasą” szkoła otrzymała w 2004r. (certyfikat nr 845/2/2004).
Udział w ogólnopolskiej akcji zainicjowała ówczesna dyrektor, pani Ewa Bogucka-Fimowicz.